Еңбекақы деңгейі арасындағы алшақтық өте жоғары. Басқа елдермен салыстыратын болсақ, ең аз айырмашылық Норвегияда – 2,3 есе, Литвада – 4,4 есе, РФ-да – 5,1 есе.
– Ал Қазақстанда – 8,7 есе, – дейді «Экономикалық зерттеулер институты» АҚ Макроэкономикалық зерттеулер және болжамдау орталығының сарапшысы Генриетта Строева. Бұл туралы ол «Кипр» талдаушылар тобының «Қазақстандықтардың нақты кірісінің тұрақты өсу факторлары» атты талқылауында айтты.
Салық жүктемесі неге 2 есе жоғары
Қазақстанда жұмысшы мен жұмыс беруші арасында салық жүктемесі де әділетсіз бөлінеді. Жұмысшыға – 15%, жұмыс берушіге – 9%. Яғни, екі есе жоғары.
– Бизнеске салық жүктемесін төмендетіп, жағдай жасау туралы лоббизм бар. Ал жұмысшының жағдайын жақсартпаймыз, қорғамаймыз. Кәсіподақ ұйымдары «қалпақ астында» қалған, – дейді Г.Строева.
Соның салдарынан еңбекақыны қысқарту есебінен кірісті еселеу трендке айналды. Қазақстан экономикасының құрылымы технологиялық даму деңгейі төмендеудің қақпанына түсіп қалды, – дейді ол. Мұндай модель Экономикалық ынтымақтастық және даму ұйымына мүше болуға қанша талпынсақ та, нәтиже бермеуде.
Салықтың көбін кедейлер төлейді
Мекемелік статистиканы алатын болсақ, елімізде 5,9 млн адам салық төлейді. Басым бөлігі – орта таптан төменге жататындар.
– Қазақстанда орта тапты қолдау проблемасы тұр. Біз кедейлікті анықтай аламыз. Ал тұрлаулы орта тапты анықтау, оны қолдау және сақтап қалу үшін не істеу керек? Өйткені, орта тап ұғымы кедейлік ұғымынан біршама тереңірек ұғым, – дейді ол.
Бизнес мемлекет көмегіне неге мұқтаж?
– Қазақстанда бизнесті іс-қызмет ретінде дұрыс түсінбеу кәсіпорындардың мемлекеттен қолдау талап етуіне алып келді, – дейді экономист Айдархан Құсайынов.
– Бизнес – іс-қызмет ретінде де, кәсіпорын ретінде де әлеуметтік және моральдық тұрғыда бейтарап. Бизнесмендер жұмыс орындарын құрмайды. Басты мақсаттары – табыс табу. Олар бизнестің іс-қызмет екенін естен шығарып алды. Осылайша, экономикалық өсім мақсаты алға қойылғанда, мұндай көзқарас жұмыс істемей жатыр, – дейді ол.
Себеп, жеңілдетілген кредиттер нарықтық шарттармен несие алуға қабілеті барларға беріледі. Жеңілдіктер жалақының емес, кірістің өсуіне бағытталған. Экономика консервацияланды. Артықшылыққа ие болған ескі кәсіпорындар жаңасының дамуына жол бермей отыр. Тиісінше, ескі кәсіпорындар үшін бәсекелестік төмендеді.
Бұл өз кезегінде баға мен инфляцияны өсірді. Тұрғындардың табысы өспеді. Кәсіпорындарға жалақыны өсіру пайдасыз, жұмысшыларды алмастыратындар қаптап жүр.
– Жеңілдіктер әрдайым меншік иелеріне – бизнесмендерге, топ-менеджерлер мен кәсіпкерлерге бұйырып жатыр, яғни, елімізде бизнесмен болып саналатын 2% ғана өз іс-қызметінен пайда таба отырып, мемлекеттен жеңілдік алуда, – дейді А.Құсайынов.
Қазақстанның ересек тұрғындарының құрылымы / ҚР ҰЭМ Статистика комитетінің дерегі
Табыс төмендігі – елдің осалдығы
– Әлеуметтік-экономикалық тұрғыда Қазақстанның ең осал тұсы осы, – дейді мәжіліс депутаты Айқын Қоңыров.
Оның айтуынша, Credit Suisse Research Institute 2017 жылғы жаһандық әл-ауқат туралы есепте Қазақстанды кедей елдерге қосты. Онда әл-ауқатты жалпы көрсеткіштерге емес, үй шаруашылықтарының табысына, олардың ақшалай қоры мен берешектеріне сәйкес есептеген. Елімізде көп отбасылардың нақты табыстары азайып, берешектері ақшалай жинақтарынан жылдам өсуде.
Есепте ел байлығының қалай бөлінетіні айтылады. Онда орташа әл-ауқат емес, медиандық сан бағаланады. Орташада олигарх пен оның мыңдаған жұмысшысы «байлығының» қоспасы тең бөлінеді. Ал ең байлар мен тақыр кедейлердің әл-ауқатын ескермейтін медиандық индикатор нақты көрсеткішке жақын.
2017 жылы Қазақстанда бір ересек адамға шаққандағы орташа әл-ауқат көрсеткіші 4441 долларды құраса, медиандық сан 334 долларға тең, яғни, 13 есе аз. Барлық елдерде медиандық әл-ауқат орташадан төмен. Дегенмен, осыншама айырмашылық бізден басқа ешбір елде жоқ.
Бір ересек адамға шаққандағы орташа әл-ауқат көрсеткіші / ҚР ҰЭМ Статистика комитетінің дерегі
– Алдымен экономиканы көтеріп, ұлттық байлықты өсіру, сосын ғана бөлініс туралы ойлау керек деген пікір биледі. Бірақ жұмыс істемеді. Бөлу жүйесі тиімсіз болған жағдайда, ел байлығының өсуі халықтың әл-ауқатына ешбір үлес қоспайтынын ашып берді, – дейді депутат.
Қазақстан – «жұмыс істейтін кедейлердің елі»
Кедей тұрғындар дегеніміз – тар тұтынушылық нарық, төмен еңбек өнімділігі, әлсіз іскерлік белсенділік, кредит қамытына барынша бұғаулану, «улы» кредиттердің шексіз өсуі, наразылықтың өсуі және масылдық пиғылдың артуы.
Экономикалық саясатты статистикаға ғана емес, халықтың басым бөлігіне пайда әкелгенде ғана сәтті деуге болады.
2018 жылдың қорытындысы бойынша, еліміздегі айлық орташа номиналдық жалақы мөлшері 176 мың теңгенің, ал медиандық көрсеткіш 106 мың теңгенің төңірегінде. Бұл сан орташа деңгейде жалақы алатындардың кедейлігін білдірсе керек. Демек, Қазақстандағы кедейлік – азаматтардың жекелеген санатының табысына қатысты мәселе болмай қалды. Жекелеген шараның көмегімен шешілмейді.
«Бұл – экономикадағы қатерлі ауытқу, «жұмыс істейтін» кедейлерді көбейткен ауыр құбылыс», дейді А.Қоңыров.
Бұрынғы «орта таптағылар» біртіндеп кедейлердің қатарына қосылуда.
«Көпшілік тұрмыс деңгейі мен беделін түрлі кредиттің көмегімен сақтап қалуға тырысып жатыр. Ол – тұйыққа тірейтін жол».
Қазақстандағы орташа айлық және медиандық жалақы / ҚР ҰЭМ Статистика комитетінің дерегі
Жуырда үкімет ең төменгі жалақыны бір жарым есеге өсірді. Бұл жүйелік шараларға жатады. Бүкіл еңбек саласына тікелей әсер етеді. Бюджеттік мекемелердің қызметкерлеріне тура әсер етсе, жеке меншік ұйымдарға белгі болмақ.
– Бірақ мұндай жұмыс тоқтамауы керек. Салалар және өңірлер бойынша ең артта қалған бағыттарды қарау керек, – дейді депутат.
290 доллар жалақымен экспорттық өнім өндіру мүмкін бе?
2018 жылдың қорытындысы бойынша ең төмен номинал жалақы мынадай салаларда байқалды:
Қазақстандағы ең төмен номиналдық жалақы / ҚР ҰЭМ Статистика комитетінің дерегі
– Агроөнеркәсіптік кешенде жалақы өте төмен. Ауылда бақшасы мен малы бар, ілдебайлап күн көреді дейміз. Ал агроөнеркәсіптік кешен алдына бүгін күнкөріс қана емес, экспортты ұлғайту, стандартты өнім шығару міндеттеліп отыр. 290$ жалақы зор мақсатпен мүлдем қабыспайды, – деді А.Қоңыров.
Салалар бойынша орташа жалақы мөлшері мынадай:
Қазақстандағы экономика салалары бойынша орташа жалақы / ҚР ҰЭМ Статистика комитетінің дерегі бойынша жасалды